ارزیابی آسیب های شیمیایی موجود در عکس پایه کاغذی مربوط به سال های پایانی دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی
نویسندگان
چکیده
عکس، از اسناد مهم در زمینۀ بازیافت تصویری فرهنگ و تمدن گذشته در تاریخ معاصر به شمار می رود. تغییرات ساختاری در عکس های تاریخی، با توجه به عوامل موثر بر آن ها در طول زمان، منجر به آسیب های تصویری متعددی می شود. تغییر ساختارهای تشکیل دهندۀ عکس، آسیب های بصری در آن را به دنبال خواهد داشت که می تواند موجب تغییرات مفهومی و زیبایی شناختی در آن گردد. هدف: این پژوهش به بررسی تغییرات شیمیایی منجر به آسیب در دو عکس پایه کاغذی متعلق به سال های انتهایی دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی می پردازد، که شامل معرفی عکس های مورد نظر، بررسی وضعیت آن ها و دلایل آسیب دیدن این عکس ها با توجه به آزمایش های انجام شده می باشد. روش/ رویکرد پژوهش: ارزیابی ها و آزمایش ها، با استفاده از آزمایش sem/eds و ftir بر روی نمونه ها انجام شد و بر اساس نتایج به دست آمده آسیب های موجود مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، معلوم شد که داروی ثبوت بیش از میزان مجاز بر روی عکس ها وجود دارد که این امر نشان دهندۀ شست وشوی ناکافی پس از ثبوت، در فرآیند ظهور عکس می باشد. باقی ماندۀ این ماده، با نفوذ بر روی لایۀ تصویر در طول زمان، در حضور رطوبت، لکه های سولفیدی را تشکیل داده است. از طرف دیگر، تجزیۀ داروی ثبوت، باعث ایجاد نواحی زرد مایل به قهوه ای در تصاویر شده است و تجمع نقره در سطح محوشدگی تصاویر را موجب گردیده که در نمونۀ پهلوی از شدت بیشتری برخوردار است. استفاده از دی اکسیدتیتانیوم، به عنوان رنگدانۀ سفید در پایۀ کاغذ عکس مربوط به دورۀ پهلوی اول، انفصال لایه ها را تشدید کرده است. در واقع، عدم شست وشوی کافی پس از ثبوت و ضعف تکنیکی در مراحل تولید عکس و نگهداری آن مهم ترین عوامل اولیۀ شکل دهندۀ آسیب های کنونی در این تصاویر تشخیص داده شد.
منابع مشابه
ارزیابی آسیبهای شیمیایی موجود در عکس پایه کاغذی مربوط به سالهای پایانی دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی
عکس، از اسناد مهم در زمینۀ بازیافت تصویری فرهنگ و تمدن گذشته در تاریخ معاصر به شمار میرود. تغییرات ساختاری در عکسهای تاریخی، با توجه به عوامل موثر بر آنها در طول زمان، منجر به آسیبهای تصویری متعددی میشود. تغییر ساختارهای تشکیلدهندۀ عکس، آسیبهای بصری در آن را به دنبال خواهد داشت که میتواند موجب تغییرات مفهومی و زیباییشناختی در آن گردد. هدف: این پژوهش به بررسی تغییرات شیمیایی منجر به آسی...
متن کاملتحلیل نقش روش زندگی طبقات اجتماعی در الگوی مسکن؛ نمونۀ موردی: خانههای اواخر دورۀ قاجار و اوایل پهلوی در اردبیل
بیان مسئله: انسانها بر مبنای شیوۀ زندگی خود، نحوۀ سازماندهی، نوع و ساختار سکونتگاههای خود را شکل میدهند. در یک محیط ثابت وجود اختلافهایی در سرمایههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین به شکلگیری طبقات اجتماعی مختلف و بالطبع به تفاوتهایی در روش زندگی میانجامد. بر همین اساس جستجو در چگونگی اثرپذیری الگو و ساختار خانههای طبقات اعیان و متوسط شهری اردبیل در اواخر دورۀ قاجا...
متن کاملانتقال فناوری چاپ حروفی به ایران در اوایل دورۀ قاجار (1233-1261ق)
پس از گذشت نزدیک چهار قرن از اختراع چاپ به همت گوتنبرگ، این فناوری با کوشش عباس میرزا و میرزا صالح به ایران انتقال یافت. در این پژوهش با نگاهی به پیشینۀ فناوری چاپ در جهان، چگونگی انتقال فناوری چاپ حروفی را در دورۀ قاجار بررسی می کنیم. اختراعات جدید در فناوری چاپ، بهبود روابط تجاری، زمینههای داخلی انتقال این فناوری، رویکرد ایرانیان نسبت به آن، از موضوعات این تحقیق است.
متن کاملبررسی کارنامۀ فرهنگی میسیونرهای لازاریست فرانسه در ایران (از اوایل دورۀ قاجار تا جنگ جهانی اوّل)
فعالیّتهای فرهنگی- آموزشی میسیونرهای لازاریست فرانسوی، بخشی از تاریخ فرهنگی ناشناخت? دور? قاجار را تشکیل میدهد که بازتاب چندانی نیافته و مورد بررسی قرار نگرفته است. هیئتهای لازاریست (کاتولیکها) که از پشتیبانی سیاسی- اقتصادی دولت فرانسه نیز برخوردار بودند، پس از ورود به ایران، از دور? محمّدشاه (1264 -1250هـ .ق.)، به برپایی نهادهای فرهنگی و آموزشی خود پرداختند. این نهادها عبارت بودند از مدارس، کلی...
متن کاملتاریخ قاعدۀ عکس در منطق دورۀ اسلامی
«عکس» نام یکی از قواعد منطق ارسطویی است که بهاشتراک بر عکس مستوی و عکس نقیض اطلاق میشود. هدف از مقالۀ پیشرو ترسیم هندسۀ تاریخی این دو قاعده است، تا از این رهگذر قطعهای کوچک از جورچین بزرگ «تاریخ منطق دورۀ اسلامی» بهدست آید. به همین سبب، مطالعۀ کنونی، با کرانمندسازی خود به تاریخ و جغرافیای جهان اسلام، خط سیر تحوّلات را بلافاصله پس از ارسطو، در فارابی و ابنسینا پی میگیرد؛ آن را در ابوالبرک...
متن کاملقرنطینههای ایران در اواخر دورهی قاجار و اوایل دورهی پهلوی
By the end of the nineteenth century some countries that had trade relations with Iran established a quarantine stations at the southern ports. This was due to the spreading of cholera and pestilence especially in those regions as well as to a significant number of casualties. Later quarantines were adapted as a tool of colonial influence in order to pressurize the Iranian government.In fact th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
گنجینه اسنادجلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۹۰-۱۰۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023